Archiv - 2013 (50. sezóna)
16.12.2013 |
POSLEDNÍ ZIMA
L'hiver dernier |
Belgie-Francie |
2011 |
104 min |
Film Europe |
Minimalistické vesnické drama je celovečerním debutem scénáristy a režiséra americko-belgického původu Johna Shanka. Strohý výsek ze života mladíka Johanna, který sveřepě lpí na rodinné usedlosti, se odehrává na blíže neurčeném místě v horách. Děj se odvíjí v dlouhých statických záběrech, zachycujících horskou krajinu v různých denních i ročních dobách, zejména ovšem v zimě. Svým dokumentárním charakterem připomíná snímek například tvorbu Ermanna Olmiho. Film uvedeme z DVD a součástí večera bude možná i malé překvapení.
9.12.2013 |
VELKÁ NÁDHERA
La Grande bellezza |
Itálie-Francie |
2013 |
142 min |
Film Europe |
Svým nejnovějším filmem se mezinárodně úspěšný a oceňovaný italský režisér Paolo Sorrentino vrací k osvědčené spolupráci se slavným hercem Toni Servillem. Tvůrce sahá po osvědčených prostředcích svého jedinečného filmového stylu a opět přináší vizuálně podmanivé komediální drama o hledání smyslu vlastní existence a smíření se s věčně plynoucím časem a stárnoucím tělem. Příběh stárnoucího spisovatele a novináře Jepa zasazuje Sorrentino do prostředí “třpytivé” vysoké smetánky podmanivého Říma a po vzoru filmových velikánů Federica Felliniho a Michelangela Antonioniho podává kritiku současné společnosti, žijící v povrchnosti, přetvářce a zaslepenosti. Zoufalý Babylon zbohatlíků, politiků, zločinců, filmových hvězd, umělců, intelektuálů, ale i komplikovaných i nestálých vztahů ožívá v starověkých budovách a gigantických vilách Říma a sledujeme ho očima rozčarovaného Jepa, věčně se utápějícího v poháru gin tonicu a ve víru nekonečných party. A nad tím vším stojí Řím jako krásná, avšak mrtvá diva ... Již v úvodu filmu nás Biggazziho obrazové kompozice, závratné uhly záběrů a snové změny velikosti záběrů vtáhnou do slunečného svůdného Říma, kde se nám zpod majestátních děl římských a světových dějin umění odkrývají drobné postavy lidí, působících bizarně až exoticky. Dvojpólovost života a umění a hledání skutečné krásy jsou klíčovými motivy Sorrentinova snímku, poukazující na to, že pod nablýskaným, ale i ne příliš vábným povrchem se může skrývat oslnivá krása. Film byl uveden v Hlavní soutěži MFF Cannes 2013, kde byl nominován na Zlatou Palmu.
2.12.2013 |
JEN 17
Jeune et jolie |
Francie |
2013 |
95 min |
HCE |
Studentka Isabelle během léta v jihofrancouzském letovisku absolvuje svou první sexuální zkušenost. Prázdninová epizoda je však jen začátkem příběhu zvídavé dívky, která se po návratu do Paříže začne za peníze scházet s nejrůznějšími staršími muži. O svém nejnovějším opusu říká jeho tvůrce, scénárista a režisér Francois Ozon: „Chtěl jsem opět pracovat s mladými herci. Film pojednává o sedmnáctileté dívce, která prožívá dospívání vlastního těla. Dospívání je v kině často idealizováno. Pro mě to bylo složité období. Nechtěl jsem líčit dospívání pouze ze stránky emocionální, ale hlavně také hormonální. Naše tělo prochází mnoha psychickýma změnami, ale i přesto se cítíme otupěle. Proto testujeme naše limity. Téma prostituce poskytuje způsob, jak upozornit na otázku identity a sexuality ovlivněnou dospíváním. Sexualita v tomto období není propojena s emocemi.“
25.11.2013 |
ROZBITÝ SVĚT
Broken |
Velká Británie |
2012 |
90 min |
AČFK |
Rozbitý svět je silnou, podmanivou a dojemnou studií lásky v jejích mnoha formách – idealizované, neopětované, nechtěné a nakonec bezpodmínečné... Skunk je 11 let, je diabetička a je dost cool. Letní prázdniny právě začaly a její dny jsou plné bezstarostných nadějí. Pak ale pan Oswald, hnusný chlápek, který žije přes ulici, zbije Ricka, milého, ale labilního kluka odvedle, a Skunk začne ztrácet svou nevinnost takovou rychlostí a takovým způsobem, že se jí to vymyká z rukou. Její domov, její okolí i její škola se stávají místy zrady, kde se šťastné jistoty dětství začnou ztrácet před pochybnostmi plnými strachu, a složitý, rozbitý svět naplňuje její budoucnost. Skunk hledá záchranu na tom posledním místě, které jí zbývá a kde ví, že ji může najít – v nevysloveném přátelství s milým, zraněným Rickem – a upadne do zmatku, který jí nečekaně a vesele znovu nabídne možnost volby. Možnost volby zůstat na místě, které jí nikdy nepatřilo, anebo ho navždy opustit – žít, nebo zemřít.
18.11.2013 |
ŠIMON A DUBY
Simon och ekarna |
Švédsko-Dánsko-SRN-Norsko |
2011 |
122 min |
FilmEurope |
Stejnojmennou adaptaci známého románu Marianne Fredrikssonové natočila Lisa Ohlinová jako rodinnou ságu, odehrávající se v době druhé světové války a po ní. Titulní hrdina žije s milujícími rodiči, ale příliš si s nimi nerozumí, protože je jiný než ostatní kluci. Ve škole se sblíží s německým židem Izákem a stanou se z nich přátelé, právě tak jako z jeho rodičů a Izákova otce, bohatého knihkupce. Izák pak vyrůstá v jejich venkovském domě a otec hlavního hrdiny v něm najde chlapce, jakého chtěl mít ze svého syna, jenž místo tesařského řemesla touží po studiích a po hudbě... Akademický přepis zužuje vrstevnaté literární dílo na vcelku jednoduchý syžet, zaplněný ovšem značným množstvím postav. Jeden z nejnákladnějších švédských filmů se soustřeďuje na popis spletitých rodinných vztahů a přátelských vazeb a zejména na postižení nejisté doby, kdy se Švédsko díky neutralitě vyhnulo osudu sousedních zemí, okupovaných Německem.
11.11.2013 |
ZEMĚ ZAPOMNĚNÍ
La Terre outragée |
Francie-SRN-Polsko-Ukrajina |
2011 |
113 min |
Film Europe |
Je 25. duben 1986. V ukrajinské Pripjati se Aňa a Pjotr těší na svou zítřejší svatbu. Jenže druhý den je všechno jinak: novomanžela Pjotra odvolají z hostiny kvůli „lesnímu“ požáru. Inženýr Alexej o havárii reaktoru v nedalekém Černobylu nesmí nic říci, a tak jen nenápadně varuje místní. Nikdo neví, že se něco přihodilo, jen zvířata se chovají divně. A když je nařízena evakuace, domnívají se lidé, že budou pryč jen pár dní... Země zapomnění, první hraný film ve Francii žijící izraelské dokumentaristky Michale Boganimové, přibližuje na několika osudech, jak jaderná havárie poznamenala životy lidí v blízkém okolí i jak se dříve v SSSR žilo. Příběh, rozdělený na dvě části, se odehrává během několika osudných dnů a pak po deseti letech. Divák absolvuje také prohlídku opuštěného města v zakázané zóně, doplněnou o osobní příběhy, ukazující tragédii jako memento o to působivější, že se natáčelo na autentických místech.
4.11.2013 |
LORE
Lore |
SRN-Austrálie |
2012 |
110 min |
AČFK |
Australská režisérka Cate Shortlandová natočila svůj druhý celovečerní film podle oceňované knihy britské autorky s německými kořeny Rachel Seiffertové. Titulní hrdinka, patnáctiletá dívka, pocházející z nacistické rodiny, musí poté, co její rodiče zmizeli, dostat čtyři mladší sourozence včetně jednoho kojence ze Schwarzwaldu přes celé Německo až za Hamburk. Během cesty zničenou zemí nachází oporu v mladém Thomasovi, který se k nim přidá a pomůže jim v nejtěžších chvílích. Dívka velmi pomalu zjišťuje a chápe, že skutečnost neodpovídá tomu, v čem ji fanatičtí rodiče vychovávali. Podobným prozřením jako ona procházejí i ostatní Němci, kteří se poprvé setkávají se zrůdností holocaustu. Originální road movie těží z realistického líčení kruté doby, beze stop citového vydírání, zato s empatií vůči smutným hrdinům ve víru dějin.
21.10.2013 |
TŘETÍ POLOČAS
Treto poluvreme |
Makedonie-Česká republika |
2012 |
113 min |
i/o post |
Film režiséra Darka Mitrevského, který byl a určitě i u nás bude pro mnohé diváky opravdovým překvapením. Kosta, člen nepříliš zdatného makedonského fotbalového národního týmu, se zamiluje do dcery místního židovského obchodníka. Zároveň s tím přichází do týmu nový trenér, bývalý německý šampion Rudolph Spitz, který se pouští do nelehkého úkolu: vybudovat ze skupiny nezkušených hráčů úspěšné národní mužstvo. Srbskou okupací poznamenaná Makedonie s nadšením sleduje, jak tým zažívá svá první vítězství. Postupující světová válka ale do Makedonie přivádí bulharskou armádu a s ní i nacistickou ideologii a protižidovské zákony. Makedonsko-české historické drama, natočené s americkou pomocí, inspirovaly skutečné události holokaustu makedonských Židů během druhé světové války.
14.10.2013 |
POST TENEBRAS LUX
Post Tenebras Lux |
Mexiko-Francie-SRN-Nizozemsko |
2012 |
115 min |
Artcam |
Nekonvenční snímek s intuitivně vystavěnou narativní strukturou se pohybuje v několika časových rovinách, jež je občas možné dešifrovat jen podle vzhledu postav. Osciluje po celou dobu mezi reálným dějem a představami a sny postav i tvůrce. Čtvrtý celovečerní film mexického scénáristy a režiséra Carlose Reygadase nechává vyvstávat iracionální mozaiku fantazie a časově neukotvených dějů a důsledně se vzpírá možným interpretacím i tázáním se po souvislostech řady scén, jež jako by byly převzaty ze zcela jiných filmů. Experimentální a krajně subjektivní dílo, založené mimo jiné na vizuální působivosti hornaté krajiny, zachycené výjimečnou kamerou Alexise Zabého, sleduje peripetie osudu manželského páru a jeho dětí po přestěhování z města na venkov, ale zároveň je osobní koláží režisérových vzpomínek, představ a dojmů, vypovídající o intimním vztahu k důvěrně známým prostředím a nejbližším osobám...
7.10.2013 |
DIAZ: NEUKLÍZEJ TU KREV
Diaz |
Itálie-Rumunsko-Francie |
2012 |
127 min |
Film Europe |
Snímek Daniela Vicariho rekonstruuje drastický zásah italské policie proti stovce antiglobalizačních aktivistů během summitu zemí G8 v Janově v létě roku 2001. Mimořádně brutální noční razii ve škole Armanda Diaze, kde byli ubytováni především zahraniční aktivisté a novináři, a následné mučení zadržených v kasárnách Bolzaneto, spojené s pozdějším falšováním důkazů a mařením vyšetřování, označila Amnesty International za nejzávažnější potlačení demokratických práv v západní zemi po druhé světové válce. Incident je dodnes živým traumatem, ukazujícím krajní míru zneužití úřední pravomoci a zdánlivě legitimizovanou eskalaci násilí, při níž vědomí beztrestnosti dalo volný průchod těm nejtemnějším stránkám lidské povahy. Snímek vycházející z několikaletého výzkumu dosahuje účinku především v rovině emocí, přičemž se nebrání ani jisté dávce patosu.
30.9.2013 |
HYPNOTIZÉR
Hypnotisören |
Švédsko |
2012 |
122 min |
EEAP |
Po delší době saháme ve filmovém klubu do oblíbeného žánru kriminálních snímků. Oscarový režisér Lasse Hallström, který v poslední době natáčel v Hollywoodu hlavně milostné příběhy, se po pětadvaceti letech vrátil do rodného Švédska adaptací stejnojmenného bestselleru, dobře známého i u nás. Ve Stockholmu je brutálně vyvražděna rodina, zbydou jen patnáctiletý těžce zraněný syn a dcera, která s rodiči nebydlela. Komisař Joona Linna kvůli její záchraně potřebuje chlapce vyslechnout, jediným možným prostředkem je hypnóza... Zatímco kniha má komplikované postavy a mnohovrstevnatý příběh, scénárista Paolo Vacirca román velmi „osekal“. Rutinně natočený a značně depresivní snímek má nepochybné napětí a přesvědčivé herecké výkony.
23.9.2013 |
SNĚHURKA: JINÝ PŘÍBĚH
Blancanieves |
Španělsko |
2012 |
104 min |
AČFK |
Každým rokem vznikají nové a nové variace na motivy klasické pohádky bratří Grimmů. Tento snímek režiséra Pabla Bergera je však výjimečný, jde především o autorovu poklonu a výraz obdivu k černobílým filmům němé éry. Tvůrce svůj projekt připravoval osm let a s malými obměnami zde najdeme vše jako v předloze: osiřelé dítě, zlou macechu, otrávené jablko i trpaslíky, jichž je ovšem místo obvyklých sedmi šest. Děj se ovšem neodehrává v pohádkovém bezčasí, ale ve dvacátých letech na jihu Španělska. Hrdinka se jmenuje Carmen a její tatínek je slavným toreadorem... Půvabný „melodramatický“ příběh formou i obsahem důsledně čerpá z poetiky němé kinematografie a jeho mezinárodní ohlas dokazuje, že takový poctivý „staromilský“ film s mezititulky a s hudebními čísly má kouzlo i pro dnešní publikum.
16.9.2013 |
POZICE DÍTĚTE
Pozitia Copilului |
Rumunsko |
2012 |
112 min |
Film Europe |
Má mateřská láska své hranice? Režisér Călin Peter Netzer ve svém třetím celovečerním hraném filmu soustředěně rekonstruuje události jedné noci. Dokumentárním stylem mapuje nejen dny následující po tragédii, ale poskytuje nekompromisní pohled na morální malátnost buržoazie v Rumunsku. Tvrdě a bez skrupulí odhaluje bezútěšný a zkorumpovaný stav státních institucí, jako jsou policie a soudnictví. Jednoho studeného večera uprostřed března se Barbu řítí ulicemi a překračuje povolenou rychlost. Vzápětí srazí malé dítě a chlapec krátce po nehodě umírá. Viníka čeká trest odnětí svobody od tří do patnácti let. Tehdy vstupuje na scénu Barbuho matka Cornelia, rozhodnutá zasáhnout a pomoci svému synovi vyhnout se vězení. Blahobytně zařízený byt – dílo známého architekta z vyšší společenské třídy Rumunska – zdobí police s nepřečtenými romány Herty Müllerové a dokresluje Corneliina kabelka, plná kreditních karet. Corneliina kampaň za záchranu svého apatického syna nezná hranic. Věří, že úplatky jsou tou správnou cestou, jak přesvědčit svědky, aby nesvědčili v neprospěch jejího syna. Dokonce i rodiče mrtvého dítěte se upokojí, když dostanou nějakou tu peněžní hotovost... Film hned po své mezinárodní premiéře získal Zlatého medvěda a Cenu FIPRESCI na MFF Berlín 2013.
9.9.2013 |
PĚNA DNÍ
L'écume des jours |
Francie |
2013 |
125 min |
Aerofilms |
Podzimní promítání zahájíme snímkem, který shodou okolností otevíral i letošní karlovarský filmový festival. Ve městě, kde auta mají volant v kufru, lidé bruslí pozpátku a klavír míchá koktejly, žije idealistický a vynalézavý Colin (Romain Duris) pouze v kruhu svých přátel Nicolase (Omar Sy) a Chicka (Gad Elmaleh). Jednoho dne Colin potká svou osudovou lásku Chloé (Audrey Tautou). Křehká Chloé, která Colinovi připomíná jeho milované blues od Dukea Ellingtona, však onemocní záhadnou nemocí: v plicích jí vykvete leknín. Bezstarostný svět milenců je nemocí fatálně zasažen. Francouzský spisovatel a bohém Boris Vian vytvořil v románu Pěna dní obraz čisté lásky, který učaroval několika generacím čtenářů. Filmová adaptace Michela Gondryho (Věčný svit neposkvrněné mysli, Nauka o snech) staví na režisérově typicky hravém vizuálním stylu.
24.6.2013 |
TENKRÁT NA ZÁPADĚ
Once Upon a Time in the West |
Itálie-USA |
1968 |
166 min |
AČFK |
Dnes již klasický snímek, uváděný na rekonstruované digitální kopii, kombinuje dva základní konflikty: příběh mlčenlivého muže, zvaného Harmonika, který přijíždí do malého městečka Flagstone na Jihozápadě a z důvodů, jež zná jen on, hledá muže jménem Frank. Jeho trpělivá cesta za pomstou se splétá s příběhem mladé ženy Jill, která opustila svůj život v neworleanském bordelu, vdala se za farmáře Bretta McBaina a přijíždí za ním na farmu Sweetwater. Nachází však svého muže a jeho tři děti mrtvé, a stává se tak majitelkou půdy, která je zdánlivě bez ceny – ovšem jen na první pohled. Je to jediné místo se zdrojem vody v kraji a blížící se stavba železnice by z farmy učinila důležitý uzel a jádro nového města. To ví velmi dobře železniční magnát Morton, jehož snem je spojit obě pobřeží Ameriky, i jeho „výkonná ruka“ Frank, který měl pozemek od McBaina koupit, ale místo toho vyvraždil celou rodinu a nechal vinu padnout na místního banditu Cheyenna a jeho muže. Harmonika s Cheyennem se, každý z vlastních pohnutek, stávají ochránci Jill proti Frankovi, jehož krutost a ambice už nedokáže ovládnout ani Morton, a komplikovaný tanec smrti, v němž umírají sny i jejich nositelé a odchází starý dobrý Západ, se blíží ke svému poslednímu akordu. Jedinečná příležitost zhlédnout veledílo Sergia Leoneho na velkém plátně!
17.6.2013 |
MŮJ STRÝČEK Z AMERIKY
Mon oncle d'Amérique |
Francie |
1980 |
125 min |
NFA |
Až po pětačtyřiceti letech se vrátil do našich kin klasik světové kinematografie a stále činný filmař Alain Resnais (nar. 1922). Jeho hořká komedie s nezbytnými filosofickými konsekvencemi byla ovšem natočena už v roce 1980 podle scénáře jeho častého spolupracovníka Jeana Gruaulta, inspirovaného texty a experimenty uznávaného lékaře a vědce, profesora Henriho Laborita. Osobitá teorie o biologických podmínkách lidského chování provází osudy tří hrdinů: úspěšného úředníka, nepříliš úspěšné herečky a textilní návrhářky a selfmademana, který se z rolnického synka vypracuje na technického ředitele v továrně. Resnais jako obvykle volí spletitou strukturu a navíc propojuje svět protagonistů se světem filmu. Každý z nich má svůj filmový idol, každý z nich má také svého bájného rodinného „strýčka z Ameriky“… Projekce se uskuteční z klasické 35mm kopie.
10.6.2013 |
BAJKONUR
Baikonur |
Německo-Rusko-Kazachstán |
2011 |
94 min |
FilmEurope |
Německý filmař Veit Helmer v osobité romantické komedii pokračuje ve svérázných „etnografických pohádkách“, v nichž projevuje vzácné porozumění pro lidské osudy, křehké milostné vztahy i pro odlišné kulturní zázemí hrdinů. Mladík z kazašské stepní osady nedaleko kosmodromu Bajkonur, jemuž se pro jeho touhu stát se kosmonautem říká Gagarin, se na dálku zamiluje do francouzské vesmírné turistky Julie. Setká se s ní, když při jejím návratu na Zemi spadne modul do stepi… Kromě jednoduchého příběhu jsou ve filmu důležité reálie, spjaté s kontrastem primitivního pasteveckého života a poněkud zchátralé bývalé chlouby sovětského dobývání vesmíru.
3.6.2013 |
MINISTR
L'Exercice de l'État |
Francie-Belgie |
2011 |
112 min |
FilmEurope |
Snímek Pierra Schoellera je zajímavou studií o současném výkonu politické praxe. Protagonistou je ministr dopravy Saint-Jean, zodpovědně odvádějící náročnou práci i díky obdobně vytíženému týmu spolupracovníků, z nichž má nejblíže k šéfovi své kanceláře, příteli Gillesovi. Oba musejí v krátkém časovém úseku řešit řadu záležitostí, od tragické havárie autobusu a další autonehody, kterou zaviní ministr sám, přes každodenní chod úřadu až po dilema, zda přistoupit na radikální změnu názoru, týkající se jimi odmítané privatizace železnic. Kdesi v pozadí zůstává vlastní soukromý život, jejž mu ovšem rovněž organizuje jeho úřad. Na rozdíl od většiny obdobných filmů, zdůrazňujících negativní stránky politické moci, se tvůrci soustřeďují především na strohý popis každodenní rutiny. Kladem snímku, předznamenaného buňuelovským prologem, jsou i civilní herecké výkony.
27.5.2013 |
MIZEJÍCÍ VLNY
Aurora |
Litva-Francie-Belgie |
2012 |
120 min |
Artcam |
Erotická sci-fi romance byla oceněna jako Nejlepší evropský fantastický film roku 2012 a dostalo se jí i zvláštního uznání poroty na loňském MFF v Karlových Varech. Dostat se do mozku někoho druhého. Vidět, co cítí, najít odpovědi na otázky, odhalit tajemství. Od filmu Věčný svit neposkvrněné mysli přes Počátek se lidská mysl proměňuje v nový prostor pro dobrodružství, která zcela redefinují žánr sci-fi. Mizející vlny vyprávějí příběh mladého informatika Lukase, který se účastní kontroverzního mezinárodního experimentu – vstupuje do mysli mladé ženy Aurory v komatu, aby ji pomohl navrátit vědomí. Jenže místo toho se zaplete do osidel ženiných vášní, fantazií a to zcela naruší jeho reálný život. Fantaskní melodrama o lásce a touze po spojení je metaforou dnešního prorůstání technologií a mysli a zároveň tělesným dobrodružstvím, kde ohledávání vlastního těla nemá žádné limity.
20.5.2013 |
AMERICAN TRANSLATION
American Translation |
Francie |
2011 |
109 min |
FilmEurope |
Další snímek autorské dvojice Pascala Arnolda a Jeana-Marca Barra vychází ze studií sériových vrahů a z jejich výpovědí. Komorní příběh líčí vášnivý milostný vztah bohaté dívky Aurore a bisexuálního vraha Chrise, který navenek vystupuje jako svobodomyslný mladík, trávící čas cestováním ve staré dodávce. I když dívka objeví skutečnou povahu milence, zabíjejícího zejména prostituty, zůstane s ním a stane se tak jeho komplickou… Jednoduše a civilně natočený film se opírá o časté sexuální scény a vyhýbá se explicitnímu násilí. Zaráží svou strohou popisností a jakousi nezúčastněností vůči nesmyslným zločinům.
13.5.2013 |
SUNSET BLVD.
Sunset Blvd. |
USA |
1950 |
110 min |
AČFK |
Slavné americké drama, jež uvádíme v rámci Projektu 100 v restaurované digitální kopii, bývá často označováno za vůbec nejlepší film o filmu, jaký kdy vznikl. A to navzdory tomu, že Billy Wilder natočil sžíravý, krutě nemilosrdný pohled na hollywoodskou továrnu na sny, který velmi rozlítil tehdejšího šéfa MGM Louise B. Mayera. Wilder s cynickým odstupem demaskuje nejen zkorumpovanost a bezohlednost filmového průmyslu, ale i svévoli producentských zásahů do scénářů, marnivost hvězd a ochotu lidí z branže se kvůli pofidérnímu úspěchu zaprodávat za každou cenu. Fascinující autentičnost mistrovsky napsaného, zrežírovaného i nasnímaného příběhu umocňuje vynikající herecké obsazení (William Holden, Gloria Swansonová, Erich von Stroheim).
6.5.2013 |
7 DNÍ V HAVANĚ
7 días en La Habana |
Francie-Španělsko |
2012 |
129 min |
HCE |
Koprodukční povídkový snímek vznikl se stejným cílem jako obdobné projekty, tedy přiblížit pohledem různých tvůrců atmosféru daného města a životy jejich obyvatel. Formálně jsou samostatné příběhy filmařů z různých zemí, z nichž jen jeden je Kubánec, svázány pouze dny v týdnu a výskytem několika postav ve více epizodách. Pod projektem jsou spolupodepsáni tvůrci jako Benicio Del Toro, Julio Medem, Gaspar Noé, Veronique Langeová či Laurent Cantet. Nezapomenutelná je v něm také kreace, v níž představuje sám sebe srbský režisér Emir Kusturica. A je samozřejmé, že povídky jsou provázeny podmanivou kubánskou hudbou.
29.4.2013 |
LÁSKA V HROBĚ
Láska v hrobě |
ČR |
2012 |
79 min |
AČFK |
Časosběrný dokument televizního publicisty Davida Vondráčka vznikal v poloamatérských podmínkách a bez větších ambicí. Teprve když na sebe upozornil na filmových festivalech, našel si po víceru ocenění cestu do kin. - Jana a Honza jsou bezdomovci žijící na starém německém hřbitově v Praze-Strašnicích. Zamilují se do sebe a společně obývají jednu z hrobek. Život venku jim přináší řadu útrap včetně hladu a zimy, ale také neustále proklamovaný pocit svobody a nezávislosti. U obou se ovšem stupňuje alkoholismus a sebedestrukce, s nimiž souvisí neschopnost a nemožnost odrazit se ode dna… Snímek sází především na autenticitu a sílu vlastní výpovědi.
22.4.2013 |
COSMOPOLIS
Cosmopolis |
Kanada-Francie-Portugalsko-Itálie |
2012 |
108 min |
HCE |
Za vizualizaci upadajícího kapitalismu je někdy označován román amerického prozaika italského původu Dona DeLilla. Mladý finanční makléř Eric Packer má namířeno k holiči. Cestou přes město v luxusní opancéřované limuzíně úřaduje pod dohledem své ochranky. Starosti mu dělá čínská měna, která překvapivě posiluje. Během celodenní jízdy se finančník setkává s poradci, s manželkou, s příležitostnými milenkami a posléze s mužem, který ho chce zabít… Scénárista a režisér Davis Cronenberg se ve filmové verzi věrně drží dialogů předlohy, ve vizuálně vytříbeném snímku, v němž se takřka neustále mluví, ovšem zůstává stranou protagonistův vnitřní svět. Divák se musí sám rozhodnout, jak na sebe nechá silná témata působit. Obraz zpupného člověka, který měl peníze, moc a mohl téměř cokoli, je však výstižný a výkon Roberta Pattinsona překvapivě prožitý.
15.4.2013 |
CO KDYBYCHOM ŽILI SPOLEČNĚ?
Et si on vivait tous ensemble? |
Francie-Německo |
2011 |
96 min |
CinemArt |
Poněkud jinak laděný pohled na stáří než tomu je v případě našeho předcházejícího filmu. Annie, Jean, Claude, Albert a Jeanne jsou nerozlučnými přáteli více než čtyřicet let. Když jim paměť i srdce začínají pomalu vypovídat službu a na obzoru je přízrak domova důchodců, vzepřou se a rozhodnou se žít společně. Nápad je to přinejmenším bláznivý. Avšak i přesto, že občasné neshody probouzí staré a zasuté vzpomínky, začíná se tu nádherné dobrodružství – společný život v komunitě. V sedmdesáti pěti letech! Snímek s hvězdným hereckým obsazením (Jane Fondová, Pierre Richard, Géraldine Chaplinová) režíroval jako svůj druhý celovečerní hraný film Stéphane Robelin.
8.4.2013 |
LÁSKA
Amour |
Francie-Německo-Rakousko |
2012 |
125 min |
Artcam |
Jeden z divácky nejúspěšnějších evropských filmů poslední doby, decentní a pozitivní snímek od oceňovaného režiséra Michaela Hanekeho. Manželé Georges (Jean-Louis Trintignant) a Anne (Emmanuelle Riva) jsou učitelé hudby. Jejich láska a pevné pouto, které se prohlubovaly roky společného života a vášní pro klasickou hudbu, jsou náhle vystaveny těžké zkoušce. Stáří si vybírá svou daň – Anne prodělá mozkovou mrtvici a její okolí se musí smířit s její proměnou. Nic není jako dřív ani pro jejich dceru Evu (Isabelle Huppert). Michael Haneke se ve svém nejnovějším filmu zaměřil na subtilní téma lásky bojující s nevyhnutelným a činí tak naprosto fascinujícím způsobem, o čemž svědčí dlouhá řada ocenění z celého světa, počínající Zlatou palmou na loňském MFF v Cannes.
1.4.2013 |
ČERVENÉ STŘEVÍČKY
The Red Shoes |
Velká Británie |
1948 |
133 min |
NFA |
Pro promítání na Velikonoční pondělí z klasické 35mm kopie jsme zvolili jeden z nejslavnějších baletních snímků všech dob, který v trichromním Technicoloru natočila britská filmařská dvojice Michael Powell a Emeric Pressburger. Tvůrci vycházejí ze stejnojmenné smutné pohádky Hanse Christiana Andersena. Literární předlohu o dívce, která natolik podlehne čarovné moci „neúnavných“ tanečních střevíčků, že ji mine láska i život, propojili s „realistickým“ příběhem, odehrávajícím se v zákulisí baletního souboru. Zamýšlejí se v něm nejenom nad sebezničující vášní pro umění, jež je neslučitelná s láskou, ale zprostředkovávají také pozoruhodný pohled na proces vzniku uměleckého díla. Po formální stránce lze snímek v daném žánru považovat za průkopnické dílo, jež jedinečně propojuje svět filmu s divadelním, respektive baletním prostorem. Magický film, umně využívající barevné filtry, surreálné dvojexpozice a další kamerové triky, je uváděn v digitálně restaurované verzi.
25.3.2013 |
PIETA
Pieta |
Jižní Korea |
2012 |
104 min |
Aerofilms |
V životě nelítostného lichváře dochází k zásadnímu zvratu v okamžiku, kdy se objeví žena, která tvrdí, že je jeho matka. Z jejich setkání vzklíčí vztah, který ač se pohybuje mezi niternou empatií a vzájemným krutým zraňováním, směřuje k prapodivné harmonii. Kim Ki-duk se po sérii tuctových festivalových titulů a několikaletém útěku z civilizace vrací na výsluní. Jeho v pořadí osmnáctý film opět nabízí nelítostně upřímný i uhrančivě poetický pohled na podstatu lidských vztahů a současně přináší vyhrocenou metaforu kapitalismu. Film byl oceněn Zlatým lvem na filmovém festivalu v Benátkách.
18.3.2013 |
KUMA
Kuma |
Rakousko |
2012 |
93 min |
FilmEurope |
Celovečerní debut režiséra Umuta Daga, původem Kurda žijícího v Rakousku, přináší zajímavý pohled na život tamní turecké menšiny. V centru děje je početná rodina, jejíž hlavou je energická Fatma. Ta má rakovinu, a rozhodne se proto fingovanou svatbou syna Hasana získat tzv. druhou ženu (turecky „kuma“) pro svého muže Mustafu, aby se po její smrti měl kdo postarat o rodinu. Právě provdaná Aiše tak přijíždí z turecké vesnice do Vídně a musí si tu zvykat na odlišný způsob života v asimilované rodině… Realisticky natočený příběh zajímavě pracuje s překvapivými zvraty a opírá se také o civilní herecké výkony.
11.3.2013 |
SUPERCLÁSICO
SuperClásico |
Dánsko |
2011 |
99 min |
CinemArt |
Komedii s prvky dramatu o jednom rozvodu, lásce k vínu a k fotbalu natočil úspěšný dánský scénárista a režisér Ole Christian Madsen. Hlavního hrdinu, majitele vinotéky Christiana, opustí manželka. Muž se trápí, a tak se pod záminkou podpisu rozvodových papírů vydá se šestnáctiletým synem do Buenos Aires, kde žena, fotbalová agentka, žije s novým přítelem, slavným argentinským fotbalistou… Očekávaný náhled na temperamentní jihoamerickou metropoli a její obyvatele je patřičně okořeněn severským pohledem. Tvůrci podávají hořké životní pravdy vtipně zabalené do absurdních situací s chytrými, výstižnými a ironickými dialogy, doplněnými komentářem.
4.3.2013 |
MISTR
The Master |
USA |
2012 |
144 min |
Aerofilms |
USA, začátek 50. let. Vojáci po návratu z fronty bojují se svými poválečnými traumaty a snaží se začlenit do běžného života. Jedním z nich je i Freddie Quell (Joaquin Phoenix), který se marně pokouší notnými dávkami vlastnoručně namíchaného alkoholu ovládnout svoje běsy. S každým nervovým výbuchem se propadá stále níž a postupně se stává bezprizorním psancem. Shodou náhod se setkává s charismatickým Lancasterem Doddem (Philip Seymour Hoffman), který je právě se svou oddanou ženou (Amy Adams) a skupinou svých věrných příznivců na cestě do New Yorku, kde hodlá světu představit své nové učení. Lancaster Dodd, svým okolím nazývaný „Mistr", je Freddieho živelností fascinován a ujímá se jeho „léčby" podle vlastní teorie, která se má již brzy stát impozantní vírou. Mezi oběma muži vzniká velmi silné a neobyčejné pouto. Předlohou pro postavu Mistra byl skutečný zakladatel scientologické církve L. Ron Hubbard, což vzbudilo u části americké veřejnosti vlnu nevole. Působivý snímek o víře, závislosti, hledání vnitřní svobody a manipulaci je dalším originálním epickým dílem režiséra Paula Thomase Andersona (Magnolia, Až na krev, Opilí láskou), zkoumajícího zásadní fenomény amerických dějin.
25.2.2013 |
V TEMNOTĚ
W ciemności |
SRN–Polsko–Kanada |
2011 |
144 min |
Verbascum Imago |
Koprodukční snímek Agnieszky Hollandové patří k velkým dramatům „obyčejné historie“ z druhé světové války. Vznikl podle skutečných událostí, jež se odehrály v tehdy polském Lvově v letech 12943-45. Skupinka židů, která se zachránila při masakru tamního ghetta v podzemních kanálech, přežila neuvěřitelné útrapy a po čtrnácti měsících se dočkala osvobození. Uprchlíkům pomáhal ze zištných důvodů pracovník kanalizací a zloděj Leopold Socha, který se během doby s nešťastníky sblížil, a v jeho postoji převládla nad chamtivostí i strachem prostá lidskost. - Tvůrci se soustřeďují především na dění v klaustrofobním prostředí, usilují o syrový, realistický obraz, neuhlazují vztahy mezi postavami. I použití celkem šesti jazyků dodává snímku na velké autentičnosti.
18.2.2013 |
HON
Jagten |
Dánsko |
2012 |
111 min |
CinemArt |
Vrcholný snímek dánského režiséra Thomase Vinterberga, spoluzakladatele kultovního manifestu Dogma 95. Čtyřicetiletý Lucas se nedávno rozvedl a začíná žít nový život. Má přátele, novou práci, přítelkyni a pohodový vztah s dospívajícím synem. Tuto porozvodovou idylu záhy naruší jedna nahodilá lež, která se rychle začíná šířit v komunitě jeho přátel. Obavy a nedůvěra se vymknou kontrole a vesnice propadne podivné hysterii. Lukas musí uhájit svou čest a později v kolektivní štvanici i holý život... V hlavní roli napínavého severského dramatu exceluje Mads Mikkelsen v postavě Lucase. Autentický snímek, který byl vybrán a uveden v prestižní soutěži filmového festivalu v Cannes 2012, získal právem dvě ocenění: Cenu za nejlepší herecký výkon pro Madse Mikkelsena a Cenu ekumenické poroty. Vinterberg natočil emotivní film se strhujícími hereckými výkony, sugestivní kamerou a s citem pro atmosféru realistického příběhu, který se může přihodit komukoliv z nás.
11.2.2013 |
KLIP
Klip |
Srbsko |
2012 |
102 min |
Artcam |
Celovečerní autorský debut Maji Milošové zachycuje nezvykle drsným a otevřeným způsobem život dospívajících v současném Bělehradě. Jedná se o část mládeže, již zajímá sex, alkohol, drogy a vandalismus a jež se neustále natáčí na mobilní telefony. Mladí lidé tak žijí zvláštní, virtuálně zprostředkovaný život, spjatý kromě zmíněných jevů i s pohrdáním autoritami. Kvůli větší autentičnosti nechala režisérka část filmu natočit samotnými představiteli (většinou neherci) na jejich mobily. Provokativní, kontroverzní snímek může pohoršovat explicitními, detailně nasnímanými sexuálními scénami, postrádajícími empatii a vzájemný respekt. Vnucuje se otázka, jsou-li tito mladí lidé vůbec schopni hlubšího citu, či zda žijí nějakou alternativní digitalizovanou realitu.
4.2.2013 |
FAUST
Faust |
Rusko |
2011 |
140 min |
Film Europe |
Jeden z nejvýraznějších filmařů současnosti Alexandr Sokurov natočil svého Fausta volně podle veršovaného dramatu J.W.Goetha jako poslední část své „tetralogie moci“, v níž se zabýval osobnostmi moderních dějin. Složitá postava učence, který v netušené sázce mezi Bohem a ďáblem zaprodá svou duši, aby získal mládí, vědění a lásku, se vymyká postavám tyranů sledovaných v předchozích dílech tvůrce. Podle Sokurova by se ovšem právě on mohl „stát despotou, politickým vůdcem nebo oligarchou“. Naznačuje to alespoň konec snímku, kdy se Faust zbaví ďábla s rozhodnutím jít dál, kam až to půjde… Scénář těží z první části Goethovy tragédie, závěr vychází z druhého dílu. V Sokurovově podání je zanedbaný Faust věčně hladový učenec a alchymista, potácející se v podivné nicotě špinavého a zbídačelého provinčního města v devatenáctém století. Značně zašifrované dílo zaujme svou strhující vizuálností, kombinací naturalismu a výtvarné stylizace reálií i kostýmů, inspirované vlámskými a holandskými malíři. Sokurov používá místy i objektivem deformovaný obraz, naznačující setrvalou horečnatost protagonistova stavu i polohu mezi reálným a nadreálným děním.
28.1.2013 |
SAMSARA
Samsara |
USA |
2011 |
103 min |
D-cinema |
Pod uměleckým dokumentem Samsara je podepsán Ron Fricke, který se před lety podílel na natáčení díla Godfreyho Regiia s názvem Koyaanisqatsi. Výraz samsara (správný český přepis „sansára“) znamená v sanskrtu koloběh života. Ron Fricke označuje scénář k filmu jako průvodce meditací, cyklu zrození, smrti a znovuzrození. Snímek vznikal pět let, natáčel se na 65mm film, štáb navštívil šestadvacet zemí Afriky, Asie, Evropy a několik států USA. Tvůrci střídají záběry historických, sakrálních staveb, magických míst, turistických ikon, přírodních úkazů a lidských činností. Zajímají je ovšem též obří hromady odpadků či dětská práce… Natočený materiál byl sestříhán bez zvuku, teprve pak byli přizváni hudební skladatelé.
21.1.2013 |
MAZEL
10 timer til Paradis |
Dánsko |
2012 |
93 min |
CinemArt |
Svéráznou romantickou komedii natočil jako svůj celovečerní debut Maads Matthiesen. Stárnoucí profesionální kulturista Dennis je starý mládenec. Žije s panovačnou matkou, která ho citově vydírá. Po vzoru strýce se zakřiknutý muž, cítící se dobře jen v posilovně, nakonec odhodlá vydat se do Thajska hledat nevěstu… Realisticky natočený komorní snímek těží zejména z kontrastu mezi protagonistovou mohutnou figurou a jeho introvertní, nesmělou a submisivní povahou. Zároveň zachycuje různé podoby lásky (synovské, mateřské a milenecké) a všímá si i thajského „svatebního“ byznysu, přičemž konstatuje, že ne vždy musí jít jen o sexuální turistiku.
14.1.2013 |
HOLY MOTORS
HOLY MOTORS |
Francie - SRN |
2012 |
115 min |
Aerofilms |
Leos Carax, nevyzpytatelný enfant terrible francouzského filmu, se po třináctileté pauze vrátil triumfálním způsobem. Ve filmu, který měl podle mnohých loni v Cannes získat Zlatou palmu, ztvárnil režisérův věrný druh Denis Lavant tajuplného pana Oscara, beroucího na sebe v průběhu jednoho dne nejrůznější identity ve zneklidňující show snímané neviditelnými kamerami. „Kvůli čemu to ještě děláte?“ ptá se Oscara jeho šéf, ztvárněný Michelem Piccolim. „Pro krásu samotného gesta,“ odpovídá Lavantův chameleonský hrdina a charakterizuje tak režisérovo krédo „rozprostřené“ do pěti filmů v průběhu téměř třiceti let. Pro Caraxe typické, bolestně romantické vidění světa se snoubí s hravou provokativností a nezměrnou láskou k bizarním milníkům v dějinách filmu. Jeho uhrančivý spektákl je prostoupen obdivem k Paříži, která bezmocně přihlíží pomalému zániku legendárního obchodního domu Samaritaine v sousedství Pont Neuf, ale třeba i k mizejícímu světu limuzín či zpěvu Kylie Minogue. Film, který budete buď milovat, nebo nenávidět. Nic mezi neexistuje.
7.1.2013 |
CESTA NA MĚSÍC + PODIVUHODNÁ CESTA
Le Voyage dans la lune + Le Voyage extraordinaire |
Francie |
1902 + 2011 |
16 + 60 min |
Film Europe |
Cestu na Měsíc, stěžejní dílo z dějin světové kinematografie, zakládající linii imaginativní filmové tvorby, natočil průkopník a objevitel filmových triků Georges Mélies v roce 1902. Inspiroval se přitom romány Julese Vernea a H.G.Wellse a také stejnojmennou operetou Jacquesa Offenbacha. Kratičký příběh zachycuje „vědeckou“ výpravu na Měsíc, setkání s tamními obyvateli Selenity a návrat rakety na Zemi. Stal se velkým dobovým hitem a dokonce i prvním titulem, od nějž vznikly pirátské kopie. Uváděná digitální kopie s moderním hudebním doprovodem elektronického dua Air vznikla v roce 2011 po dlouholeté pečlivé restaurátorské práci. – Okolnosti vzniku filmu i jeho současné podoby popisuje dokument Podivuhodná cesta. Ten zároveň přináší zajímavé informace nejen o Cestě na Měsíc, ale i o jejím tvůrci a o době jejího vzniku.
Při zpracování anotací k jednotlivým snímkům byly použity časopis Filmový přehled.